Věrnost jedné bance se vrací, 54 % obyvatel Česka využívá jen „tu svou“. Uvedla to Air Bank na základě průzkumu u agentury Simply5. Ještě před pěti lety přitom většina lidí podle tehdejšího zjištění Air Bank využívala kvůli vyzkoušení různých služeb dvě a více bank.

Mají ji dlouho, vyhovuje jim a poskytuje jednoduché a chytré nástroje. Právě to jsou hlavní důvody, proč je podle průzkumu Air Bank už 54 % dotázaných obyvatel Česka věrných jedné bance.

I banky, které se zprvu soustředily hlavně na oblast plateb, začaly postupně nabízet komplexnější služby včetně hypoték a investic. Klienti díky tomu mohou častěji vyřešit všechny své potřeby pohodlně na jednom místě,  v jedné bance.

„Klienti českých bank ještě před několika lety chtěli především levná a jednoduchá řešení pro placení. Díky postupnému rozšiřování služeb ale banky často dokážou samostatně vyřešit veškeré finanční potřeby klientů. Ti už tak nemusejí hledat vhodnou banku pro každou životní situaci,“ uvedl Petr Šmíd, vedoucí Oddělení výzkumu trhu Air Bank.

„Vedle toho je podle průzkumu pro klienty důležitý také osobní přístup a férové podmínky, ale například i dostupnost banky nebo to, jestli konkrétní banku využívají další členové rodiny,“ upřesnil.

Zatímco před pěti lety využívalo podle zjištění Air Bank alespoň dvě banky téměř 60 % obyvatel, podle aktuálního průzkumu tak nyní činí už jen 44 % dotázaných. Ti zároveň rozlišují, která z jejich bank je pro ně tou hlavní.

Nejčastěji je jí ta, do které lidem chodí většina příjmů (36 %) nebo ve které provádějí nejvíce transakcí (30 %). Hlavními bankami pro dotázané naopak nejsou ty, kde mají hypotéku (2 %), které nejčastěji osobně navštěvují (3 %) nebo do jejichž bankovnictví se nejčastěji přihlašují online (8 %), ale dokonce ani ty, u kterých jsou vůbec nejdelší dobu (10 %).

Snadná změna díky mobilitě

V bankovním světě klientům podle průzkumu stále vadí především poplatky (73 %) a přílišná byrokracie spolu se strnulostí bank (71 %). Pokud už se lidé z určitého důvodu rozhodnou svou banku změnit, mohou pro usnadnění využít proces, který se nazývá bankovní mobilita.

Nová banka díky mobilitě dokáže za klienta zrušit účet u jeho původní banky a také přenastavit trvalé příkazy nebo inkasa.

Přímo v Air Bank v loňském roce mobilitu využilo sedm procent nově příchozích klientů, kteří u banky předtím účet neměli. Nejčastěji se jednalo o klienty České spořitelny, ČSOB a Komerční banky.

„Zajímavé je, že dnes už lidé tolik nemění svou banku kvůli nespokojenosti s ní, ale spíše kvůli konkrétní potřebě nebo změně své životní situace. Důvodem je to, že se i tradiční velké banky snaží zapracovat na svém přístupu a zlepšovat své služby, protože nové banky na trhu nastolily zcela novou úroveň spokojenosti v bankovnictví,“ doplnil Petr Šmíd z Air Bank.

Průzkum Air Bank realizovaný výzkumnou agenturou Simply5 se uskutečnil v lednu 2022 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů ve věku 18 až 65 let. (sfr)