Státní dotované České dráhy skončily v 1. pololetí roku 2021 ve ztrátě 217 milionů korun. Výsledek je meziročně lepší o téměř 1,8 miliardy korun, a to navzdory protiepidemickým omezením, která trvala déle a byla přísnější než před rokem. Podnik se od začátku pandemie snaží aktivně snižovat náklady. Na sanaci loňského propadu tržeb z jízdného to ale zdaleka nestačilo.

ČD o tom informovaly na webu.

I přes pandemická opatření velké části prvního pololetí zůstaly všechny dceřiné společnosti skupiny se ziskem. Ztrátová byla jen osobní doprava.

Během jarního uzavření okresů vlaky národního dopravce jezdila v průměru pouze desetina běžného počtu cestujících.

„Přesto se podařilo hospodaření osobní dopravy výrazně zlepšit. Zatímco loni byla v pololetí ve ztrátě 1,92 miliardy korun, letos je to pouze 0,58 miliardy. Propad příjmů firma z velké části vykompenzovala efektivním řízením nákladů. Šetříme ve všech oblastech, ať už to jsou personální náklady, výdaje na provoz, marketing a další činnosti,“ uvedl Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

Přitom podle něj nejde o jednorázová řešení. Firma zavádí systémové změny.

V osobní dopravě bylo během prvních šesti měsíců roku 2021 přepraveno 50,3 milionu cestujících. To je meziročně o 9,5 milionu zákazníků méně. Nižší byl přepravní výkon i průměrná vzdálenost, kterou lidé ve vlacích ujeli.

„Jestliže jsme s těmito kartami dokázali meziročně snížit ztrátu osobní dopravy o více než 1,3 miliardy, je zřejmé, že zavedené změny zafungovaly. Ekonomicko-inovativní rada nepřetržitě sleduje dvacítku opatření zaměřených na snížení nákladů. Všechna jsou založena na lepším využití synergií uvnitř skupiny a především na zefektivnění činností,“ dodal Bednárik.

Kvůli ztrátám způsobeným pandemií koronaviru v loňském roce, kdy hospodaření ČR skončilo v deficitu 4 miliardy korun, ohlásil státní podnik letos v dubnu škrty. Stovkám pracovníků byly zkráceny mzdy.

„V příštích deseti letech plánujeme investice ve výši zhruba 120 miliard korun. Většina z těchto prostředků půjde do nákupu nových moderních vozidel. České dráhy i celá Skupina ČD jsou tedy stabilizované a mají jasnou strategii dalšího rozvoje,“ doplnil Bednárik.

Segment nákladní dopravy vydělal během prvního pololetí 247 milionů korun. Meziroční zlepšení hospodářského výsledku je tak téměř 300 milionů korun.  Ve většině stěžejních komodit došlo k navýšení výkonů i navzdory pokračující pandemii.

Skupina ČD Cargo přepravila meziročně o 2,1 milionu tun zboží více, čemuž odpovídá také růst tržeb.

„Opět se potvrdilo, že vstup na zahraniční trhy byl správným krokem, protože k dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku,“ uvedl Tomáš Tóth, šéf ČD Cargo.

„V tomto trendu dále pokračujeme a založili jsme další dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která by měla už brzy začít využívat potenciál dopravního trhu v Chorvatsku a Srbsku,“ dodal.

Podnik se od začátku pandemie snaží aktivně snižovat náklady. Na sanaci loňského propadu tržeb z jízdného to ale zdaleka nestačilo.

Vedení společnosti proto pokračuje v realizaci úsporných opatření a nezbytných strukturálních změn v letošním roce. Firma systematicky posiluje likviditu a pokračuje v investicích do svého hlavního byznysu, tedy do obnovy vozidel a opravárenské základny. (pel)