Tržby v tuzemském maloobchodě vzrostly v lednu meziročně o 2,4 %. K růstu nejvíc pomohl internetový prodej. Meziměsíčně tržby v Česku vzrostly o 1 %. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).

„Na zvýšení se podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po dvaceti měsících poklesu. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby za nepotravinářské zboží meziročně vzrostly o rovná čtyři procenta, za pohonné hmoty o 2,3 procenta a za potraviny o 0,4 procenta.

V případě internetových a zásilkových obchodů došlo k nárůstu tržeb o 13,2 procenta.

Výrazný nárůst prodejů zaznamenaly prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky, kde byly tržby meziročně vyšší o 14,5 procenta. Téměř o devět procent vzrostly tržby také v obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.

O více než šest procent naopak klesly tržby v prodejnách s výrobky pro domácnost, následované prodejnami s oděvy a obuví, kde se tržby propadly zhruba o 4 procenta. (sfr)


PLNÝ TEXT ZPRÁVY ČSÚ:

Maloobchod – leden 2024

K meziročnímu růstu maloobchodních tržeb přispěl nejvíce internetový prodej

12.03.2024

Meziročně se tržby v maloobchodě v lednu zvýšily reálně o 2,4 % a Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 3,3 %, meziměsíčně klesly o 0,2 %.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) zvýšily v lednu reálně o 1,0 %, v tom za potraviny vzrostly o 2,0 %, za nepotravinářské zboží o 0,5 % a za pohonné hmoty o 0,2 %.

Meziročně se maloobchodní tržby v lednu zvýšily reálně o 2,4 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,0 %, za pohonné hmoty o 2,3 % a za potraviny o 0,4 %.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy zaznamenaly v lednu meziroční růst. Na zvýšení se podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po dvaceti měsících poklesu. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 14,5 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,9 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,8 %. Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 6,6 %, s oděvy a obuví o 3,7 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,6 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 1,1 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 5,7 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 22,4 %. Internetovým a zásilkovým obchodům2) tržby vzrostly o 13,2 %.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziměsíčně klesly reálně o 0,2 %. Meziročně se tržby zvýšily o 3,3 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 3,5 % a za opravy motorových vozidel o 2,2 %.