České Budějovice kupují 35 nových trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun. (Foto: vizualizace nového trolejbusu).

České Budějovice kupují 35 nových trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun. Dodávky budou probíhat mezi lety 2025 a 2026. Tato zakázka dále posiluje úspěšnou spolupráci mezi výrobcem a Dopravním podnikem města České Budějovice trvající již tři desetiletí.

V jihočeské metropoli je v provozu celkem 57 trolejbusů, všechny vyrobené ve Škoda Group.

Současná flotila budějovických trolejbusů se rozroste o moderní vozidla Škoda 33Tr. Jedná se o kloubové 18metrové trolejbusy vybavené moderním informačním a odbavovacím systémem. Cestující se mohou těšit na prostorný a klimatizovaný interiér, díky němuž bude cestování po městě ještě pohodlnější.

„Tento kontrakt je pro nás velmi důležitý pro obnovu vozového parku, zároveň je to také největší investice v historii dopravního podniku, která přinese našim cestujícím ty nejmodernější dopravní prostředky a tím zkvalitní a zatraktivní městskou hromadnou dopravu v našem městě,“ uvedl Slavoj Dolejš, ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku města České Budějovice

„Jsme nesmírně rádi, že můžeme dále rozvíjet už tak pevné vztahy s Českými Budějovicemi – městem, které je domovem téměř 60 trolejbusů Škoda. Jsme připravení poskytnout jeho obyvatelům spolehlivé a udržitelné řešení veřejné dopravy. Trolejbusy Škoda 33Tr znamenají posun nejen v dopravě, ale i ve zprostředkování mimořádného zážitku každému cestujícímu,“ doplnil Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.

Nová vozidla budou vybavena trakční baterií pro dojezd minimálně 12 km. Díky tomu mohou pohodlně obsluhovat i úseky bez trakčního vedení. Pro zvýšení bezpečnosti pak bude instalovaný moderní kamerový systém. Prvních 14 trolejbusů bude dopravnímu podniku předáno v první polovině roku 2025, poslední vozidlo bude doručeno v polovině roku 2026.


Trolejbusy Škoda Tr27 Solaris s bateriovým přídavným pohonem zařadil poprvé DPMCB do svého vozového parku v roce 2016.


Největší investici v historii Dopravního podniku města České Budějovice umožnily úspěšné žádosti o dotace z fondů Evropské unie, uvedlo dále město. S tím, že pořízení trolejbusů je součástí plánů na obnovu vozového parku a také na elektrifikaci dalších linek městské hromadné dopravy, z vozidel staršího data výroby proto nahradí kromě trolejbusů i autobusy.

Nákup 21 parciálních trolejbusů umožnilo získání dotací pro dvojici projektů („Pořízení 17 ks trolejbusů“ a „Pořízení 4 ks trolejbusů“) z 28. výzvy Integrovaného regionálního operačního programu. Investici tak bude do výše 70 procent způsobilých výdajů spolufinancovat Evropská unie. Dalších 14 vozidel získalo podporu z téhož programu jako součást územního nástroje „Integrované teritoriální investice Českobudějovické aglomerace“ (ITI).

„Českobudějovický dopravní podnik má v novodobé historii s trolejbusy vyrobenými Škoda Group už více než 30 let zkušeností, na které v následujících dvou letech naváže novou etapou s modelem 33Tr.  Jedná se o největší investici v historii dopravního podniku,“ zdůraznil Slavoj Dolejš, ředitel a předseda představenstva DPMCB.

35 trolejbusů výrobce dodá v průběhu let 2025 a 2026. Celý vozový park DPMCB bude po nasazení nových trolejbusů nízkopodlažní, cestování MHD se tak stane ještě dostupnější osobám se sníženou pohyblivostí. Navíc díky stále dokonalejším technologiím bude jejich provoz i energeticky úspornější. „Příjemněji se tak bude nejen cestovat MHD, ale také žít tam, kde naše vozy jezdí,“ podotkl Dolejš.

Trolejbusy k českobudějovické městské hromadné dopravě patřily po významnou část její 115leté historie. Cestující vozily hned od roku 1909 do 1. světové války, znovu pak mezi lety 1948 až 1971. Aktuální éru MHD na elektrický pohon zahájil Dopravní podnik města České Budějovice v roce 1991 právě s trolejbusy značky Škoda.

Moderní trolejbusy typu 33Tr nahradí zejména vozidla typu 15Tr (pořízení 1990–1991, 2 ks), která provoz v 90. letech zahajovala, a novější 15TrM (pořízení 2002–2003, 7 ks). Vedle zvýšení komfortu cestování, moderních technologií a vyšší flexibility v provozu díky přídavným bateriím je důvodem k výměně vozidel také horší dostupnost náhradních dílů pro vyřazované vozy.

Přídavnými bateriemi nebyly vybavovány ještě ani trolejbusy typu 25Tr Irisbus. Nové vozy proto částečně nahradí i tento nejpočetnější typ vozidel (30 ks v provozu), který DPMCB zaváděl do provozu v letech 2005–2012. Vyřazovat se budou i některé starší autobusy, dopravce se totiž chystá pokračovat v elektrifikaci. Aktuálně se počítá s linkou 15.

Zásadní význam přídavných baterií v provozu trolejbusů českobudějovickému dopravnímu podniku každodenně potvrzují dosud nejnovější vozy Škoda 27Tr Solaris (pořízení 2016–2018, 15 ks). Oproti starším modelům vozy s bateriemi nezastaví většina obvyklých mimořádností v provozu – poruchy vedení ani nehody, které jednoduše nejde s připojenými sběrači objet.

V adekvátní míře si navíc takto vybavené trolejbusy poradí i na úsecích zcela bez trolejí. V roce 2026 už bude mít dopravce takto vybavených 50 vozidel. (sfr)