V Plzeňském kraji vzrostl meziročně odběr z dobíjecích stojanů Skupiny ČEZ o 112 a v Karlovarském o 33 procent. Více než 140 nových dobíjecích stojanů, meziroční růst celkově odebrané bezemisní elektřiny o 24 % a k tomu 20% navýšení průměrně načerpané energie při jednom dobíjení.

To jsou hlavní příspěvky největší české veřejné dobíjecí sítě, kterou provozuje Skupina ČEZ, k boomu elektromobility v ČR.

Vloni byl také navýšen celkový výkon této sítě na téměř 50 MW, a to hlavně akcelerovanou výstavbou vysokorychlostních stanic. V kombinaci s rozšiřováním počtu stojanů to znamená zkracování doby, kterou řidiči tráví dobíjením nebo čekáním na něj.

Síť roste díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava i díky investicím z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ. V celé republice bylo na konci loňského roku již 660 dobíjecích stanic. Aktuálně je přitom v Plzeňském kraji v provozu 39 a  Karlovarském 16 veřejných dobíjecích stanic.

„Podporu a rozšiřování individuální i veřejné elektromobility v České republice vnímáme jako náš velký úkol. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

„Zrychlili jsme proto instalace nových stanic a navyšujeme nejen jejich výkon ale i počty stojanů na nejfrekventovanějších místech. Letos očekáváme zrychlení růstu odebrané energie o víc než 30 procent, zejména díky očekávanému zrychlení růstu počtu elektromobilů na českých silnicích.“

„Hlavním cílem je urychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme více než osmdesát,“ dodal Cyrani.

ČEZ je podle něj stále tahounem rozvoje české veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektrická auta. Veřejná dobíjecí síť během roku 2023 zaznamenala historicky nejvyšší přírůstek, když 144 nových stanic zaokrouhlilo celkový počet stojanů na 660.

Řidiči si loni od stanic ČEZ odvezli v bateriích svých aut téměř 5,5 milionu kWh certifikované zelené elektřiny, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a 5,5násobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně více než 800 elektromobilů.

V Plzeňském kraji ČEZ aktuálně provozuje 39 veřejných dobíjecích stanic. Kromě krajské metropole Plzně jsou řidičům k dispozici také v Domažlicích, Klatovech, Plasích, Přešticích nebo u dálnice D5 u Kladrub, Šlovic a plzeňského OC Olympia.

Návštěvníci Šumavy zase ocení možnost dobíjení v Kašperských Horách nebo Železné Rudě. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 273 564 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 40 e-aut na cestu kolem světa. V roce 2022, na jehož konci ČEZ provozoval v Plzeňském kraji 34 stojanů, řidiči odebrali celkem 128 792 kWh. Meziročně tak odběry na stojanech ČEZ v kraji vzrostly o více než 112 %!

V Karlovarském kraji ČEZ aktuálně provozuje 16 veřejných dobíjecích stanic, všechny rychlodobíjecí. Loni jich bylo 11. Kromě krajské metropole Karlových Varů jsou také v Bečově nad Teplou, Bochově, Chebu, Lubech, Mariánských Lázních, Ostrově, Sokolově a Toužimi.

Při cestě do Krušných hor je možné odebírat bezemisní energii také u stojanů nejvýše položené české veřejné dobíjecí stanice na Božím Daru. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 137 401 kWh ekologické energie, tj. palivo pro 20 e-aut na cestu kolem světa.

V roce 2022 řidiči v Karlovarském kraji načerpali celkem 103 054 kWh. Meziročně tak zde odběry na stojanech ČEZ vzrostly o více než 33 %.

Řidiči u ČEZ načerpají v průměru nejrychleji v celé ČR, a to díky nejvyššímu výkonu celé sítě stojanů, který se koncem roku vyšplhal až téměř k 50 MW. Daří se to především díky výstavbě nových ultrarychlých stanic o výkonu až 360 kW, u kterých lidé během 10 minut doplní energii potřebnou na dalších 150 km jízdy.

Ztrátu času řidičů kvůli čekání na volný dobíjecí konektor zase účinně snižují dobíjecí huby, místa o větším počtu stojanů, kde může řidič začít dobíjet většinou ihned po příjezdu.

„V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí,“ doplnil ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Dodal, že vedle více než 1 800 dobíjecích bodů vlastní sítě nabízí ČEZ řidičům díky roamingu také zhruba stejný počet konektorů dalších provozovatelů dobíjecích stanic v České republice. (sfr)


VÍCE O TÉMATU ČTĚTE ZDE:

NEJ ENERGIE


VŠE O ENERGETICE ČTĚTE ZDE:

ENERGETICKÉ NOVINY