Brusel chce povinné STK každý rok: Evropská komise to přepískla, reagoval Kupka. (Ilustrační foto).

Auta starší deseti let by podle nového návrhu Evropské komise musela jezdit na STK každý rok. Nová unijní pravidla zavádějí i pravidelné technické kontroly elektromobilů, ale zejména každoroční kontroly osobních automobilů a dodávek starších deseti let. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to ale Evropská komise přepískla a Česko se bude bránit.

Jde podle něj o další byrokratický bič.

„Nemá se stát, aby auta jezdila každý rok na STK. Znamenalo by to další byrokratický bič a Česká republika tomu bude bránit. Zkvalitňujeme STK a snažíme se pracovat tím směrem, aby se přestalo podvádět. Toto je ze strany EK zbytečný a přepísknutý nápad a budeme mu bránit,“ uvedl ministr Kupka.

Reagoval tak na nová pravidla, o kterých Evropská komise informovala ve čtvrtek. Ta by měla zavést pravidelné technické kontroly elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů, roční kontroly osobních automobilů a dodávek starších deseti let a také pokročilé metody testování emisí, které mají předcházet znečištění prostředí jemnými částicemi.

Komise argumentuje tím, že poslední změny v této oblasti se udály naposledy v roce 2014. Změny v STK by měly být realizovány do roku 2030. Návrhy EK nyní posoudí Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy.

Evropská komise rovněž navrhuje zavést digitální osvědčení o registraci vozidla a zjednodušit přeshraniční sdílení údajů. Její návrhy nyní posoudí Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje členské státy.

Cílem návrhu je podle komise zlepšit „bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU“.

Nová pravidla EK zohledňují narůstající počet elektromobilů na evropských silnicích a mají rovněž reagovat i na nově vznikající technologie.

„Evropská unie je pevně odhodlána snížit do roku 2030 úmrtnost a vážná zranění na silnicích o 50 procent,“ zdůraznil eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas.

Nová pravidla by v letech 2026 až 2050 mohla podle odhadů zachránit přibližně 7 000 životů a zabránit asi 65 000 vážným zraněním, uvedla unijní exekutiva. Konkrétně komise navrhuje revizi tří směrnic: o pravidelné technické kontrole vozidel, o registračních dokladech vozidla a o silniční kontrole užitkových vozidel. (sfr)