Odbory jsou ochotné si zdražení jízdného, a tím i zvýšení mezd, vydupat třeba stávkou.

Magistrátní koalice hodlá sanovat výpadky příjmů pražského dopravního podniku (DPP) během pandemie, a to zejména od turistů, zdražením jízdného a parkovného. Roční kupon na MHD by mohl stát o téměř dva tisíce více, dražší by bylo i parkovné v modrých zónách. Pokud by koalice zdražení neschválila, hrozí odbory DPP stávkou.

“Dopady pandemie a opatření vlády na DPP i Prahu jsou významné, výpadky příjmů registrujeme v miliardách korun,” uvedl pro deník E15 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr z koaliční strany Praha sobě, který radě navrhl konkrétní plány řešení.

“Pan Scheinherr předestřel návrhy Prahy sobě na zvýšení cen tarifů jízdného, které se má týkat takřka všech tarifů. Roční kupon by zdražil ze současných 3650 korun na asi pět a půl tisíce. Plán je provázán s návrhy na zdražování parkování v modrých zónách,” upřesnila radní Hana Marvanová (za STAN).

O kolik si Pražané připlatí za parkovné, zatím není jasné. Předložení oficiálního návrhu očekává Marvanová v srpnu.

Zda Scheinherrův návrh podpoří i Spojené síly (STAN a TOP09) se rozhodne v příštích týdnech.

Koaliční Piráti uvedli, že by pro návrh hlasovali v případě rozumného kompromisu. Ti jej zároveň chtějí doplnit o pravidla zprůhledňující výběrová řízení DPP.

Ve hře jsou ovšem i odbory DPP, které si avizovaným zdražením slibují zvýšení mezd pro příští rok. To by v případě neschválení návrhu mohlo padnout pod stůl.

“Pan Scheinherr nám řekl, že na požadované zvýšení mez o inflaci, tedy asi o tři sta milionů ročně, nemá peníze. Na postup magistrátu bychom mohli reagovat omezením pracovních výkonů, vzpomeňme stávku v roce 2011,” pohrozil předseda Odborů DP Luboš Olejár.

Magistrátní plán na zdražení má ale i své kritiky, konkrétně opoziční ODS. Podle Ondřeje Martana, starosty Běchovic a zastupitele ODS, přistupuje Praha ke zdražení v nejméně vhodné době.

“Zdražovat jízdné se má v době blahobytu, na to ale koalice neměla odvahu a musí k tomu přistupovat  době, kdy mají lidé hluboko do kapsy,” uvedl.

Loni DPP inkasoval z jízdného téměř 4,5 miliardy a obsloužil více než miliardu cestujících. Letošní výsledky očekává výrazně horší.

(anv)